Mindfulness & Zelfvertrouwen training

Full Joy in de klas voor het basisonderwijs

Doel:

Met deze training leer je kinderen op een speelse manier met hun gedachten om te gaan via verschillende mindfulness oefeningen die ze gedurende de dag kunnen inzetten.

Hierdoor vergroot je de concentratie bij kinderen, krijgen kinderen meer zelfvertrouwen en brengt het meer rust in de klas.

Full Joy in de klas voor het basisonderwijs, mindfulness & zelfvertrouwen training is ontworpen voor docenten die voor de klas staan in het basisonderwijs. We zien allemaal dat de maatschappij veel drukker wordt en dat zien we ook in de klas. Kinderen zijn eerder overprikkeld en hebben het vaak moeilijk. We zien steeds meer dat ook kinderen in een burn-out terecht komen.

Symptomen van een burn-out bij kinderen zijn onder meer chronische uitputting, geen zin meer in hobby’s en school, slaapproblemen, en snel prikkelbaar zijn.
De oorzaak van een burn-out bij kinderen ligt grotendeels bij de prestatiemaatschappij: als te lang te veel van een kind wordt gevraagd, kan hij of zij een burn-out krijgen. Een burn-out bij kinderen kan behandeld worden door faalangst en andere angsten aan te pakken. Ook kan worden gewerkt aan meer zelfvertrouwen en een gebalanceerde leefstijl.
Ook scholen stellen steeds hogere eisen aan hun leerlingen. En naast het naar school gaan en huiswerk maken, hebben kinderen vaak ontzettend veel hobby’s en activiteiten op het programma staan. Daarnaast worden kinderen in beslag genomen door televisie, social media, mobiele telefoons en games.

‘Full Joy in de klas voor het basisonderwijs, mindfulness & zelfvertrouwen training”, is er voor gemaakt om te leren omgaan met overprikkeling en drukte in de klas voor kinderen en docenten.

Als je op jonge leeftijd begint met mindfulness is dit het zaadje planten voor de rest van je leven. Door mindfull bezig te zijn leert het kind te ontspannen en de eigen energie bij zichzelf te houden. Het kind leert hoe het zichzelf tot rust kan brengen op elk moment van de dag.

Mindfulness helpt je om innerlijke rust te vinden, zelfliefde te ontwikkelen, stress te verminderen, je gedachten niet de overhand te laten nemen.

Het beoefenen van mindfulness is ook zeer geschikt om depressie of burn-out te voorkomen of te genezen. Het leert je ook met faalangst en angstige gedachten om te gaan.

Verschillende wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat mindfulness ook goed is om een betere hersenfunctie te ontwikkelen. Hierdoor ontstaat onder andere een betere concentratie waardoor leerprestaties omhoog gaan.

Met deze training leer je kinderen op een speelse manier met hun gedachten om te gaan via verschillende mindfulness oefeningen die ze gedurende de dag kunnen inzetten.

Hierdoor vergroot je de concentratie bij kinderen, krijgen kinderen meer zelfvertrouwen en brengt het meer rust in de klas.

Voordelen van Full Joy mindfulness & zelfvertrouwen training met kinderen:

N

Voelen meer innerlijke rust.

N

Kunnen zich beter concentreren waardoor leerprestaties omhoog gaan.

N
Beter omgaan met stress.
N
Beter omgaan met gedachten die de overhand nemen.
N
Kunnen gezondheidsproblemen verminderen.
N
Slapen beter.
N
Voelen bewust hun lichaam en emoties.
N

Meer rust in de klas voor de leerkrachten.

Full Joy in de klas, mindfulness & zelfvertrouwen training, is niet alleen nuttig, maar ook erg leuk voor kinderen!

Wil jij dit in je klas? Of wil je meer informatie over hoe deze training voor jouw school kan werken?

Neem gerust contact om de mogelijkheden te bespreken.

Wat docenten vertellen over deze training?

De lesmethode is erg sterk in zijn simpelheid. Elke dag is er een duidelijk omschreven taak voor de leerkracht met goede handvatten. Er zit veel herhaling in waardoor het als drukke leerkracht makkelijk te behappen is. Als je een keer een dag niet goed kijkt wat je die dag moet doen, kan je gerust een oefening doen van de dag/week ervoor. Het gaat bij deze methode vooral om de kracht van de herhaling en het bewust maken van de kinderen van mindfulness. Er is naast de herhaling ook genoeg nieuws te doen met elke keer verrassende oefeningen. Er zijn ook werkbladen die je in de klas kan doen of als huiswerk kan meegeven als je wil dat de kinderen wat langer te tijd nemen om er over na te denken.
De kinderen vonden het in het begin van de cursus wat spannend en wat overdreven, maar aan het einde vonden ze het heel erg fijn om te doen en vroegen ze elke keer weer om extra oefeningen. De schoolresultaten zijn enorm gegroeid en ik denk dat deze methode daar zeker een grote bijdrage aan heeft geleverd.

Wanouk leerkracht groep 5.

De Mindfulness & Zelfvertrouwen training voor het basisonderwijs heeft fijne oefeningen waar je ook nog creatieve verwerkingen mee mag doen. Linda gaf aan dat de training gegeven kan worden vanaf groep 5. Ik sta zelf voor groep 3 en vond het een uitdaging om de training in mijn klas te geven. De training is ook zeer geschikt om in groep 3 uit te voeren. Hier en daar een kleine aanpassing qua verwoording en ook groep 3 kan meedoen.
Bij ons op school behandelden wij schoolbreed het thema ‘Emoties’. Deze training sluit daar naadloos bij aan.
De oefeningen vragen weinig voorbereiding (pluspunt) en geven een groot effect op de groep; rust en omgang met elkaar.
Ik vind de training zeer geschikt om in de eerste weken van een nieuw schooljaar, je groep neer te zetten. De “gouden weken” zullen hiermee staan als een huis, waar je een heel jaar op kunt teren.

Miranda leerkracht groep 3